Vorspruch 1
Sicut areolæ aromatum.
Cant. 5.
Emissiones tuæ Paradisus malorum punicorum cum pomorum fructibus [.] Cant. 4.
Sicut areolæ aromatum.
Cant. 5.
Emissiones tuæ Paradisus malorum punicorum cum pomorum fructibus [.] Cant. 4.
Gvnstiger Leser/ etc. Fürsten vnd Herren haben in jren Lustgärtlein allerley Music, Orgel- vnnd Seytenspiel. Also ist zu sehen zu Rom in monte Cauall' in einem Lustgarten ein Orgel/ welche vom Wasser getrieben wirdt.
Was haben wir in vnserm Bell' Vedére? Sihe: wir haben lebendig Orgelspiel/ darin alle Pfeiffen leben/corpora organica vitam habentia. Vnd wo andereMusicanten zum höchsten mit zwölff Stimmen singen/ da singen wir mit zwey oder drey Hundert/ daß einem/ der es hört/ das Hertz im Leibe lacht.
Wir singen aber viele alte/ doch sonderlich diese alt-newe Stücklein/ welche auch die kleine Kinder/gleich als junge Nachtigallen lustig lernen: Wie auch vor 1300. Jahren die Kinder in den Wiegen das heylig Alleluia lerneten/ spricht S. H[i]eronymus ad Lætam. Vnnd das darumb/ damit die Kinder täglich bey jhrer Arbeit etwas guts zu gedencken/ zu sagen/ vnd zu singen haben/ vnd Himlische Ding gleich als Zucker vnnd Hönig im Mund käwen/ hergegen aber das Pestilentzisch Gifft der Weltlichen Liedlein/ so jhnen das Hertz abstossen möchte/ nit vber || die Zungen bringen. Also spricht S. Basil. l. de Spir [.] S.c. 7. daß vor so viel hundert Jahren/ die erste vnd frömbste Christen das Gloria Patri, etc. auff der Werckstatt gesungen/ etc. Also spricht auch S. Chrysost. Hom. in Psal. 41. daß auch die Weiber Geistliche Gesäng bey jhrem spinnen/ etc. gesungen.
Also spricht auch S. H[i]eronym. epist. 17. ad Marcellam. daß der Bawr auff dem Feldt hinder dem Pflug das Göttliche Lob vnd Alleluia gesungen/ etc.Arator stiuam tenens Alleluia decantat: sudans messor psalmis se auocat: hic pastorum sibilus, etc.
Diesem nach die Edle/ Ehr- vnd Tugendreiche Würtzburgische liebe Kinder/ etc.
Wer lust hat höre zu.
Veni Avster
perfla
Hortum meum
&
fluant
a
ro
mata.
Cant.
4.
Fons viuus, ignis, Charitas & Spiritalis vnctio.
Tertullianus aduersus Praxeam c. 8. Quemadmodum sol splendorem ex se effundit, & ardorem siue calorem profert; ita Deus pater splendidissimum, velut splendorem filium gignit; pater verò & filius ardorem & amorem infinitum producunt Spiritum sanctum.
Hæc omnia ex Bellarm l. 1. de Rom. Pontif. à c. 10. & 11. de alijs 27. priuilegijs. S. Petri vide à c. 17. ad 25.
Nobilis hibernus, etc. in Orientalem Franciam venit, etc. ibi in oppido Würtzburg moratur, pro gentis salute, & Christi gloria paratus mori. Cum Romam ijsset, inde à Pontifice creatus Episcopus Herbipolim remissus, Gosbertum Franconiæ Ducem conuertit ad Christum; quem à Geila fratris sui quondam vxore cum abstraheret, Geila re cognita, Duce absente, sanctum iussit mactari. Burgunda corpus sepelit piè. Geilam dæmon arripit, rapitq; in tartara, etc. Vide Lippeloo. 8. Iulij, ex Surio, & Baronio.
Vbi multitudo puerorum in duos distributa choros: primus chorus incipit, Maria Mutter/ etc. Alleluia. Secundus chor. repetit Alleluia. Primus pergit, Zum Himmel/ etc. Secundus chor. subiungit primum Allel. Primus secundum, secundus tertium. Primus duplex Allel. Secundus chor. repetit eadem. totus denique chorus simul tria vltima Alleluia.
Corona Stellarum duodecim.
Stella 1. Visio Dei.
2. Amor ex visione ortus.
3. Gaudium inde eximium.
Quarta stella.
Cognitio creaturarum in verbo.
5. Corporis splendor, seu claritas.
6. Impassibilitas.
7. Agilitas.
Octaua stella, Subtilitas.
9. Exaltat: super angelos.
10. Dignitas Regin. cæl.
11. Maternitas Dei.
12. Virgin, aureola.
Virginis ortus admirabilis.
Ex sterili matre.
Corporis pulchritudo.
Animæ pulchritudo.
Virginis patrocinium.
Maria Syriace Dominam, Hebraice Stellam maris significat.
De substantia Angelica.
De intellectu Angelico.
De voluntate Angelica.
De assumptione corporum.
De motu Angelico.
De multitudine Angelorum.
De varietate Angelorum.
Pueritia sancta.
Contemptus mundi & vitæ rigor.
Lectio libri Spiritualis.
Oratio & meditatio.
Virginitatis amor.
Virginitatis custodia.
Zelus animarum.
Eleemosynæ datæ.
Fortitudo & Patientia.
Martyrium.
Perseuerantia.
[129] A. Matt. 3. B. Marc. 11. C. Matt. 22. per vestem nupt. S. Gregor. homil. 38. char. & bona opera intelligit. D. Matt. 25. S. Hieron, per oleum, opera virtutum. E. Luc. 19. F. 1. ad Cor. 13. G. Matt. 25. Fides sine charitate esse potest, non prodesse, ait August. l. 15. de Trinit. c 18. Etsi credideris, non autem recte vixeris, nulla tibi ad salutem vtilitas. ait S. Chrys. hom. 30. in Ioan.
Vna vox interrogat: Chorus Rx.
1 1. ad Timoth. 1.
2 Olympius Episcopus Arrianus. SS. Trinit. publicè blasphemans, tribus ictus iaculis, ceu fulminib. consumptus. test. Paul. diac. l. 15. in Anastasio.
3 Iulianus apostata, blasphemus Imperator, in bello Persico, diuinitus || lancea inter costas percussus, sanguinē suum manu in cœlum iaculatus, exple ait, iram tuam Galilæe (ita Christum vocabat) vicisti: vicisti, etc. test. Sozom. Ruffin. Eutrop.
4 Lingua Nestorij à vermibus erosa, quod dixisset B. Virg. esse Christiparam, non Deiparam, etc.
5 Hæretici Hallas, oppidum prope Bruxellas statua B. Virg. miraculosa celebre, capere cum cogitarent, vnus ex ijs, Hans Zwick nomine, accedens ad vrbem, ego, ait, meis manibus Hallensi mulierculæ (ita vocabat statuam) nasum abscindam, audit virgo, procurans vt eidem plumbea glande ex vrbe emissa nasus auferatur. Cornel. à Lapid. in c. 24. Leuitici.
6 Alius inter Hollandos, cum B.V. Sichemensis Sacellum expilarent, fuit eques habens equum cæcutientem, is veniens ad Sacellum irridens dixit, si Maria hic facit miracula, illuminet meum equum. audit Virgo, visum equo || restituit, blasphemum vero ipsum excęcat. idem Cornel. ibid. ex oculatis testibus.
7 Niceph. l. 18. hist. c. 33. Damian. epist. 4. c. 13.
8 Iustinianus Imperator. in authen. const. 77. famem, pestilent. etc. ab irato Deo immitti propter blasphemias.
9 Eas vltimo supplicio extirpandas. ibid. & Cod. Theod. tit. 2.
10 S. V[i]ncent. feria 4. post Iudica. & Paul. Æmil. l. 7. hist. Franc. candentem laminam fronti blasphemi. iubente S. Rege inustam.
11 in illud, Matt. 26. blasphemauit. nō minus peccant, qui blasphemant Christum regnantem in Cœlis, quam qui crucifixerunt ambulantem in terris, etc. addit Theodor. q. 33. blasphemiæ merito aptatur lex & pœna homicidij, quia cum blasphemus Creatorem non possit interficere, ferit lingua.